Zieke Gezondheidszorg (CBS)

1360 views (website & LinkedIn)

De gezondheidszorg is sinds 2020, de uitbraak van het coronavirus, veruit de ziekste bedrijfstak van Nederland. Gemiddeld is het ziekteverzuim een volle procentpunt hoger dan bij de slechtste van de rest. Het CBS besteedt er vrijwel geen aandacht aan.

Geen persbericht CBS bij de nieuwe ziekteverzuimcijfers van het 2e kwartaal 2025 (2Q 25). We lezen alleen een ‘terloopse opmerking’ erover in de paragraaf ‘Minste verzuim in de horeca’.

Het ziekteverzuim in de bedrijfstak Gezondheidszorg blijft met 7,1% (slechts 0,1% lager dan een jaar geleden) veruit het hoogste van alle bedrijfstakken NL. 

Het betekent ook dat het Arbeidstekort in de Zorg (vacatures+ziekteverzuim) groot blijft (ca. 100.000 mensen, of meer).


Wat doe ik? Kritische wetenschap. Mijn bijdragen liggen in de onafhankelijke analyse van de werking van de marktgedreven zorg op basis van een integrale kennisbenadering en analyse van cijfers/kengetallen en oplossingsvoorstellen. De ontwikkelde kengetallen (oa. oversterfte; arbeidstekort) worden inmiddels breed geaccepteerd. Tevens ontwerpen van een beter, ander  zorgstelsel (kwalitatief, financieel). 

Wat kunt u doen? Steun dit onafhankelijk onderzoek door het te delen en/of neem contact met mij op.
U kunt ook doneren en dan een bijdrage storten op bankrekening NL93 INGB 0104514876 t.n.v. van Loef Research & Consult.

Eerdere publicaties (oudste bovenaan)

Een gedachte over “Zieke Gezondheidszorg (CBS)

  1. Het zorgstelsel en “de zorg” zijn letterlijk doodziek. Dat wisten we al een hele tijd. Een goed gesprek tussen arts en patiënt betekent luisteren, aandacht geven, ruimte laten aan de inbreng van de patiënt, het afzien van behandelingen, vaak in het belang van de patiënt zelf. Er is meer gezondheidswinst te behalen tegen structureel lagere kosten. Op zoek gaan naar nieuwe bekostigingsmodellen die eerste en tweedelijnszorg verbinden. Stem zorgbeleid beter af op type patiënt en zijn/haar aandoening c.q. aard van de zorgvraag. Volgens sommige deskundigen kunnen we een derde van de ziekenhuiskosten besparen als wij in dialoog zouden gaan en de patiënten meer zouden betrekken in het besluitvormingsproces. Kennelijk maakt een goed gesprek van artsen met de patiënt ze een dief van hun eigen portemonnee. Zo bezien, kan er geen andere conclusie worden getrokken dan dat ons zorgsysteem zelf het probleem is. Om het met toepasselijke woorden te zeggen: het systeem zelf is ziek!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.