Nederland is met 12,47% oversterfte het enige land in West-Europa in het eerste kwartaal van 2026 met een oversterfte die boven de 10% ligt. Het best vergelijkbaar is Belgie, dat een ondersterfte rapporteert van -1,57% (!).
NB: geen data Noorwegen.
bron: Eurostat
De excess mortality (oversterfte) is per land berekend door het optellen (+%) en aftrekken (-%) van de maandpercentages van de sterfte, gedeeld door het aantal maanden. De cijfers van Eurostat zijn de brondata. De uitkomst is het oversterfte-, dan wel ondersterfte percentage. De tabel Excess Mortality Ranking E15 is een exacte weergave van Eurostat (zie grafiek hieronder) in de vorm van een staafdiagram.
Wat dhr. Illy hier nu net zegt geeft stof tot nadenken.
De schoolsluitingen tijdens coronatijd zorgden ervoor dat kinderen van hoogopgeleide, autochtoon Nederlandse ouders er niet achter- maar vooruit (!) op waren gegaan qua onderwijs.
Vanaf 2:42:00 – Laatste vraag commissie aan Buurman over suggestie van Diederik Gommers over uitbreiding IC-capaciteit met flexibel inzetbaar IC-personeel – waarvan hij zelf aangeeft te betwijfelen of dat eigenlijk wel haalbaar is, om meerdere redenen.
Bianca Buurman: "We verwachten, als je nu kijkt, dat we ca. 300.000 zorgmedewerkers tekort hebben, waarvan 70% verpleegkundigen of verzorgenden."
Journalisten die de 2 gesprekken met @Ammer_B en @hapelensrob framen als 'pro en anti streng coronabeleid' begrijpen er werkelijk niets van.@volkskrant@ADnl Heel verontrustend. Zo houden mainstream media niet bestaande tegenstellingen > polarisatie in stand.#CoronaEnquête
(2:35:25 > 2:40:20) Koffie afspraak van Amrish Baidjoe (Redteam) met Hugo de Jonge, die vraagt: 'Hoe goed doen wij het als Nederland, als het gaat om sterfte?' Baidjoe: 'Dat zijn complexe analyses, ik had niet zo'n zin om daarover te speculeren. Wij hebben concrete adviezen waarmee we het beter kunnen doen (...). Als het gaat om oversterfte, dan hebben we dat in NLD veel meer dan bijv. Duitsland, dat er een stuk strakker op zit dan NLD. Maar dat is lastig vergelijken.' Baidjoe refereert aan de cijfers van OurWorldinData. Baidjoe, resumerend: 'Mijn impressie van dat gesprek was dat de Jonge meer geïnteresseerd was in die vergelijking (van de sterfte) met de omringende landen, dan het antwoord op de vraag: Wat kunnen wij beter doen?' Commissielid Mutluer voegt eraan toe: 'Op enig moment zei Rutte in een persconferentie (op 28/9/'20):'Het Redteam, dat is een club die ons scherp houdt.'
verhoor dhr. Wallinga
De vraag is wel hoe het mogelijk is dat de modellering met alarmerende uitkomsten niet wilde doordringen tot de (politieke) decisionmakers.
En dat Wallinga vertrouwde op een internationale wetenschappelijke publicatie-route, terwijl het alarmfase rood in 🇳🇱 was.
We zien nu verschillende influencers die de ernst van SARS-CoV-2 bagatelliseren citaten van @GommersDiederik gebruiken om hun eigen gelijk te kunnen blijven halen. Maar dit verhoor gaat niet over de ernst van het virus, maar over de IC's ten tijde van de pandemie.
Wie de verhoren #CoronaEnquête#enquetecorona in zijn gedachten een plaats geeft en op zich laat inwerken komt in ieder geval tot de voorlopige slotsom dat het @MinVWS, waar ook het @RIVM deel van uitmaakt, veel blaam treft.
Artsen: 'Code zwart was er feitelijk wél, honderden overlijdens door beddentekort' https://t.co/qSSGS3wUNu via @Nieuwsuur Langzaam maar zeker wordt de verhullende politieke werkelijkheid ontmanteld. De enige die 'door het oog van de naald kroop' was Rutte's eigen kabinet.
De #coronaenquete commissie @Daandekort92 kreeg de kans om Rutte over de knie te leggen, maar ze deed het niet. Ongekend. Het failliet van de parlementaire enquete corona #geenwaarheidsvinding
Er zijn meerdere aanwijzingen dat de publicatie van John baanbrekend is geweest, omdat het de eerste openbare berekening van de catastrofale 1e golf was – het kabinet moest nu wel handelen @milenaholderthttps://t.co/kDPJdkhdeK
Eerste week coronaverhoren: van doodskisten in Italië naar loodzware besluiten https://t.co/1SAvQvWcrN via @NOS Wat mist is een echte meta-analyse. Het was meer van hetzelfde. Hoe kwam het besluit tot de 1e lockdown feitelijk tot stand? Welke input was er vanuit de samenleving? pic.twitter.com/z5VFoXolWs
Dit is aantoonbaar onjuist. 'Hij vindt', dus het wordt gebracht als een mening. De feiten die elke @MinVWS zou moeten kennen genereren een samenhangend beeld dat deze mening logenstraft. Nu zou men op zoek moeten gaan naar die feiten!#coronaenquetehttps://t.co/3Ne9HG4IvM
Danka Stuijver, begenadigd huisarts en schrijver, schrijft deze week weer een mooie column in de Volkskrant met de kop ‘Als je op zoek bent naar logica moet je niet in de zorg gaan werken‘. Als je op zoek bent naar logica moet je niet in de zorg gaan werken | de Volkskrant Op LinkedIn zien we veel reacties en mijn reactie geef ik ook hier weer. De reactie van haar collega huisarts Glenn Mitrasing ‘De spaarpot naast de wachtkamer’ – schitterende titel! – is hier ook weergegeven.
In de afgelopen tijd heb ik tientallen personen die invloed hebben op het coronadebat bevraagd en bekritiseerd. Het is zinvol om alles op een rij te zetten. NB Deze lijst is nog niet volledig!
Eenmalige tweet over het bestaan van deze pagina:
Commentaar op influencers coronadebat
In de afgelopen tijd heb ik tientallen personen die het coronadebat beïnvloeden bevraagd en bekritiseerd. Het is zinvol om dit op een rij te zetten. NB De lijst is nog niet volledig! Van @waukema tot @mariannezw
Wat doe ik? Beoefening van kritische wetenschap. Mijn bijdragen liggen in de onafhankelijke analyse van de werking van de marktgedreven zorg op basis van een integrale kennisbenadering en analyse van cijfers/kengetallen en oplossingen - de ontwikkelde kengetallen (oa. oversterfte>dalende levensverwachting; arbeidstekort) worden inmiddels breed geaccepteerd. Tevens houd ik mij bezig met het ontwerp van een beter zorgstelsel (publiek primaat; kwalitatief, financieel).
Wat kunt u doen? Steun dit onafhankelijk onderzoek door het te delen en/of neem contact met mij op. U kunt ook doneren en dan een bijdrage storten op bankrekening NL93 INGB 0104514876 t.n.v. van Loef Research & Consult.
Influencers op alfabetische volgorde (v.a. 2024 > heden)
Bij Koopmans gaat het niet om verzwegen financiële banden. Veel van haar posities zijn publiek bekend en op officiële sites vermeld. Het probleem is volgens jou en @CeesCees72 'structurele rolvermenging'.
Dit komt vaak voor bij mensen op topposities, overal en altijd. 1/
Slotzin, concluderend: Er is geen deugdelijke wetenschappelijke basis opbouwen groepsimmuniteit bij covid. (21/3/'20). Auteur @Chr1stenJohn heeft PhD Immunologie met virologische expertise. https://t.co/fuDGtQ2BAI
Eva Munnik over haar nieuwe boek ‘De Covidstaat’: was dat wel echt nodig, al die angst en onvrijheid? https://t.co/wyfWfoOWkp#coronacrisis Maar wat als het Zorgstelsel het genegeerde probleem was (oorzaak) en de Aanpak dus wel fout moest zijn (gevolg)? Inzicht ontbreekt bij Eva.
Over 4 van jouw geraadpleegde experts: ➡️Jan Bonte: zie att. reactie op artikel in MC 2018 (heeft me recentelijker geblokkeerd) ➡️Ewald Engelen schreef er een 'bewaartweet' over ➡️Maurice heeft me geblokkeerd ➡️Eveline vd Broek durfde het gesprek ook niet aan pic.twitter.com/VXhSgXAXWO
Domme reactie. Mansplaining?, ik weet niet eens wat dat is. Wil je inhoudelijke aanscherping, ja of nee? En de vraag is of ik daar op twitter wel zin in heb.
Nee, dat is onjuist. Tijdens de coronacrisis moest er interdepartementale crisis-coordinatie zijn en dat deden ze dan ook. Nu is het NCTV weer een klein clubje.
Je schiet door in je woede (is deels terecht), omdat je in een overkoepelend complot geloofd met het lableak als begin
Onafhankelijk onderzoek naar het functioneren/presteren van het Nederlandse zorgstelsel van gereguleerde marktwerking obv. data analyse heeft me minstens een miljoen euro aan gederfd inkomen/pensioenopbouw gekost.
update 10/11/2018 – Dick Bijl is toegetreden tot het platform.
Maandag 1 oktober kwam het Platform Betrouwbare Zorgcijfers, een digitaal netwerk van zorgdeskundigen dat oproept tot een onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van het systeem van de gezondheidszorg (het zorgstelsel), voor de eerste maal bijeen in het midden van het land.
Het platform staat achter de op handen zijnde publicatie over het zorgstelsel in Medisch Contact.